Chitchat / دردشه دردش مع أصدقاءك حول الأفلام، الموسيقى، الرسوم المتحركه...كل ما تهتم به.

قديم 07-05-2010, 02:10 AM   #16
redtiger5000
مشرف المنتدي

الصورة الرمزية redtiger5000

redtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ^wah~bs^ مشاهدة المشاركة
^
^
^

كانت عندي سمكه وحده وياحرام جيت بيوم لقيتها نطت من الحوض الصغير وانتحرت ولليوم ده مش عارفه السبب ؟؟

يمكن لاني مش بعرف اربيهم اصلا ^^

وفي عندنا سمكه رقم 2 ورقم 3 ورقم 5 احلا شي رقم 2 عندنا كتيييييييييييييير منو شكلها حلو وهيا بالحوض ^^

وفي مره كمان حطينا الحلزون مع الاسماك والاسماك سببوو مشكله واكلوهم ومات الحلزون

<- معرفش ليه انا مش بعرف اتعامل معاهم ؟؟؟؟؟؟؟ ههه

اكيد هتقول لي لاعاد تشتري اسماك ده الحل لك خخ

وشكرا على الموضوع

بالعكس..انا راح اقولك الصح فين...اولا بما ان الحوض صغير فا طبيعى ان السمك ينط منه عشان نسبة الامونيا من فضلاتهم بتكتر بسرعه فا الميه بتبقى مسمومة و السمك عايز يهرب منها...و اساسا انتى من الاول لازم تغطى الحوض الا اذا كان عندك انواع هادئة لا يمكن تقفز من الحوض زى الانجل و الجوارمى
انصحك بتغيير ربع ماء الحوض كل 3 ايام او اربع ايام و متحطيش اكل كتير كفاية بس شوية صغيرين كده مرة الصبح و مرة بليل و الاضاء للحوض تبقى 12 ساعه و بكده كله يبقى تمام بإذن الله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampirooo مشاهدة المشاركة
اولا احييك يا تايجر على موضوعك الجامد ده

ثانيا انا عندى جوز استرالى والنتاية باضت بيضتين ومش عارف المرة دى ليه لاحظت ان الدكر كل شوية يدخل جوه يقلب فى البيض ويتنطط عليه وكل ما النتاية تدخل الدكر يطلعها ويقعد يلعب بالبيض
اولا ايه سبب ده عشان انا اول مره اشوف كده
ثانيا هل تقترح عليا افصل الدكر عن النتايه والبيض واغوره فى قفص تانى
متشكر يا حبى منور و الله
ساعات الذكر بيكون عصبى و ده عشان الحركة جمبه كتير او النور بيولع عليهم فجأه كتير فا اصبح الذكر عصبى او ساعات يكون الذكر عصبى لوحده كده...طبعا افصله بسرعه قبل ما يكسر البيض و لأن الذكر ملوش لازمة فى تربية البيض اما لو كان ذكر هادىء هتبص تلاقيه بيساعد الانثى فى الرقود على البيض
و كمان انصحك تدي الانثى اكل مغذى فى الفترة دى زى خس و كالسيوم و اخلط انواع العلف مع بعضه و حطهولها...و كمان متخليش 2 انثى فى نفس القفص لأن اللى مش اتجوزت هتغير من اللى اتجوزت و تكسر بيضها و دى حصلت لى و الاخر اتجوزت برضه بس بعد عذاب
و لو ناوى على تفريخ اقولك تعملها ازاى بالظبط اقصد تفريخ على كبير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spellecter مشاهدة المشاركة
انا بحب اشوف السمك جوة احواض السمك
نفسي يبقي عندنا في البيت واحد
مشكور
اوك من اول 100 جنيه و انت طالع تعمل واحد كويس بسمك كويس و انا معاك من الابره للصاروخ لو ناوى تعمل واحد..البداية تكون حوض 80*40*30
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ososalbrns مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههههههههه

معلش يا ريد باس والله مش قادر امسك نفسى ههههههههههههههههههههههههه

اما دكر *** صحيح

شكرن ياريد على الموضوع ويارب مشروعك ينجح
العفو يا حبى نورت...بتحصل عادى...انا حصلت معايا فى الانثى الغيرانة دى و كسرت بيض الانثى التانية...و جبت لها دكر بأه عرفها الادب و اتجوزها و خلفت
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة snake7 مشاهدة المشاركة
جامد يا تيجر والله

بس تعرف انا مش بحب تربية اى نوع حيوانات

وحتى سمك وبذات الحمام والعصافير

بس بحب اصطاد

نبقى نروح انا وانت ودراجون علشان يسلينا
خلاص اشطة بس لما افضى بس عشان انا دلوقتى بقدم فى شركات كتير عشان اشتغل
و تربية الحيوانات دى هواية و انت معندكش الهواية دى خلاص انت حر دى حاجة بترجع لأحساس الواحد من جوه و حبه للطبيعه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة d.r.a.g.o.n/870 مشاهدة المشاركة
انا كنت باخد درس علوم وكانت الميس عندها حوض سمك كنت طول الحصة اعد ابص علية
زى ما قلت الحوض بسمكه بديكوراته ب ببا غنوجه بسلاطته هيتكلف من اول 100 جنيه قولى و انا هظبطك فى كل حاجة
TurbO*:Ninja-ninja-ninja 130-130-131
Server: Wonder >> Statue of Zeus

♫ ılııllıllılı ♫ Egy.Soul ♫ ılııllıllılı ♫ << HipHop Team Soon

My DreaM Is A DreaM

كن صديقاً , ولا تطمع أن يكون لك صديق
redtiger5000 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-05-2010, 02:23 AM   #17
[المجروح]
قهر نشيط

[المجروح] is on a distinguished road
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى [المجروح]

واو موضووووووووووووع رائع
[المجروح] غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-05-2010, 02:36 AM   #18
ninja1417
قهر فعال

الصورة الرمزية ninja1417

ninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond repute

موضوعـ جمـيل جدآ

ورآح يسـآعد البعض
وعن نفسي لم اقتـني الا سمكة وحـدة وبعدهآ تووبـة

.................
.......................
.....................................
ninja1417 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-05-2010, 03:21 AM   #19
redtiger5000
مشرف المنتدي

redtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond reputeredtiger5000 has a reputation beyond repute

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة [المجروح] مشاهدة المشاركة
واو موضووووووووووووع رائع
شكرا..دى حاجة بسيطة لخدمة احلى اعضاء
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ninja1417 مشاهدة المشاركة
موضوعـ جمـيل جدآ

ورآح يسـآعد البعض
وعن نفسي لم اقتـني الا سمكة وحـدة وبعدهآ تووبـة
متشكر و هذا هو الهدف... مساعدة اى حد محتاج مساعدة بسيطة
جرب تعمل حوض صح معايا و هتشوف مدى جمال الحوض و السمك رايح جاى فى الحوض و يا سلام لو معاه شوية زرع هتحس اكنك غاطس فى نهر الامازون و بتتفرج على احلى سمك

My DreaM Is A DreaM

قديم 07-05-2010, 03:23 AM   #20
ninja1417
قهر فعال

الصورة الرمزية ninja1417

ninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond reputeninja1417 has a reputation beyond repute

اقتباس:
جرب تعمل حوض صح معايا و هتشوف مدى جمال الحوض و السمك رايح جاى فى الحوض و يا سلام لو معاه شوية زرع هتحس اكنك غاطس فى نهر الامازون و بتتفرج على احلى سمك
انا لما عملت الحـوض
كان فقط فيه أحجـار ملونـة خخخخ
بس كان صراحة المنظـر جمـيل يدون زرع والحاجات دي
كيف لو مع الزرع والحاجات دي ؟! :d خخخ
::..::
وربنا يـوفقكـ

.................
.......................
قديم 07-05-2010, 05:49 AM   #21
redtiger5000
مشرف المنتدي

اقتباس:

انا لما عملت الحـوض
كان فقط فيه أحجـار ملونـة خخخخ
بس كان صراحة المنظـر جمـيل يدون زرع والحاجات دي
كيف لو مع الزرع والحاجات دي ؟! :d خخخ
وربنا يـوفقكـ
الاحجار الملونة و كسر الرخام غلط جدا على كيمياء الحوض...عشان كده السمك نط من الحوض
انصحك لو هتعملى حوض تانى يبقى تجيبى جرش المكرونة هتلاقيه فى كل مكان او كسر جرانيت لأنه لا يتفاعل مع الماء...و خدى بالك و انت بتحطى الجرش فى الحوض عشان ميكسرش قاعدة الحوض...و الاحسن تبتدى بحوض 60*40*30
نضفى الحوض بملح مع شوية مياه صغيرة عشان الملح يدوب حبة حبة و انت بتغسلى الحوض بيه...و بعدين و الحوض فى مكانه هاتى خرطوم متوصل بصنبور المياه و نضفى الحوض و بعدين حطى طرف الخرطوم فى المياه لازم تكون مستوى المياه فوق مستوى الخرطوم يعنى المياه تغطى الخرطوم و الطرف التانى فى الصنبور لحد ما الفقاقيع اللى بتطلع من الخرطوم تختفى و بعدين فكى طرف الخرطوم اللى فى الصنبور هتلاقى المياه بتنزل من الحوض فى ارض الحمام ..كررى العملية دى مرة كمان و بس...يعنى تملى الحوض مياه تانى و بعدين تفضيه من المياه
و بعدين بعد تنضيف الجرش اللى هو فرش الحوض...كذا مرة بالمياه لحد ما المياه اللى طالعه منه تبقى صافية
تفرشى الحوض بالجرش و بعدين تملى الحوض بالمياه و تسيبى خمسة سنتى...
و تحطى سكرية هواء للحوض تكون نضيفة طبعا و تسيبيه كده لحد ما تجيبى سمك
الانواع المتوافقه مع بعض هو الفانتيل و الانجل و الجورامى و الشيكلد بس الشيكلد غالى...الواحده من الشيكلد الصغير حجم 4 سنتى ب 12 جنيه بس الوانه تحححححفة
و ممكن تحطى بلاتى و سوليتير و جوبى و جورامى و تايجر مع بعض و عندك من الجرامى ن3 انواع مشهورين...دوارف جرامى و بلو جرامى و جولدين جرامى كلهم حلوين...و هاتى فلتر باور بس مش تشغليه على طول...كل اما تحسى ان الحوض معكر بس شغليه عشان بيعمل تيارات قوية بالحوض
و متنسيش تغيرى ربع ماء الحوض كل اربع ايام او 3 ايام...و الاكل يكون قليل مش كتير...اكليهم مرة الصبح و مرة بليل و بس
معلش طولت عليكى بس عشان افهمك الاساسيات و تعملى حوض كويس و السمك ميموتش منك تانى

My DreaM Is A DreaM

آخر تعديل بواسطة redtiger5000 ، 07-05-2010 الساعة 07:38 AM
قديم 07-05-2010, 07:55 AM   #22
Dream
سوبر قهر

الصورة الرمزية Dream

Dream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond reputeDream has a reputation beyond repute

موضوع جميل redtiger5000

أحييك عليه

كان عندي اهتمام بالعصافير و عندي قصة حزينة جدا لعصفورين كناريا كانو عندي و حصلت لهم مأساه حزينة جدا من يومها و انا استحالة اقدر احبس عصافير بقفص

جميل ان نستمتع بالطبيعة لكن دون ان نخربها ،،

بعد اللي حصل لعصافيري ،، رايي ان الاسماك مكانها البحار و الانهار و الطيور مكانها الفضاء،،

و ارجو من اي حد بيقتني هذه النعم انه يرعاها رعاية خاصة جدا و يهتم فيها اكثر من نفسه.

مشكوور للنصائح و تقبل مروري~

Dream غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-05-2010, 10:32 AM   #23
redtiger5000
مشرف المنتدي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dream مشاهدة المشاركة
موضوع جميل redtiger5000

أحييك عليه

كان عندي اهتمام بالعصافير و عندي قصة حزينة جدا لعصفورين كناريا كانو عندي و حصلت لهم مأساه حزينة جدا من يومها و انا استحالة اقدر احبس عصافير بقفص

جميل ان نستمتع بالطبيعة لكن دون ان نخربها ،،

بعد اللي حصل لعصافيري ،، رايي ان الاسماك مكانها البحار و الانهار و الطيور مكانها الفضاء،،

و ارجو من اي حد بيقتني هذه النعم انه يرعاها رعاية خاصة جدا و يهتم فيها اكثر من نفسه.

مشكوور للنصائح و تقبل مروري~

يا مرحبا يا مرحبا الاخت دريم بذات نفسها هنا...الموضوع نور
نورتينا يا قمر
و الموضوع ده شىء بسيط لأحلى منتدى و شكرا جزيل الشكر على اعجابك بالموضوع
من حيث موضوع العصافير الكنارى هى بتحتاج مكان كبير عشان تعيش فيه ده اولا
و ثانيا محتاجه اهتمام عالى اكتر من العصافير الاسترالى و اكيد انتى عملتى حاجة هى ممكن تكون صغيرة بس خليتهم يموتوا
و يا ريت اعرف القصة عشان يستفاد منها اللى ميعرفش
و الصراحة فيه رأيين بخصوص حرمانية اقتناء العصافير عشان موضوع حبسها فيه اللى يقولك حرام حبسها و اللى يقولك طالما بتاكل و بتشرب و كمان بتتزاوج معنى كده انها مبسوطة و يبقى مش حرام فا انا مش عارف كده حرام ولا مش حرام...و عموما انا بطلت تربية عصافير رغم حبى الشديد ليها عشان اولا مش معايا حقها عشان غليت و ثانيا مليش مزاج ليها دلوقتى
بس السمك محدش قال انه حرام تربيته ابدا لأنه بيعيش فى بيئه شبه بيئته الطبيعية بنسبة نقدر نقول 90 فى المية
و مش محتاج عناية و اهتمام عالى اوى...هو بس بعد تظبيط الحوض بنغير ربع المياه كل 5 ايام او كل اسبوع على حسبب عدد السمك فى الحوض و الاكل مرة الصبح و مرة بليل و شكرا على كده و تغغير المياه بالكامل كل 6 او 7 شهووووور
لو هتعملى حوض قوليلى و انا هساعدك فى كل حاجة فيه من الابرة للصاروخ بل انا ممكن اخليكى تربى انواع المحترفين بس هما اللى بيربوها و محدش يقدر يربيها غيرهم زى نوع اسمه الديسكس و الراميرزى شيكلد و عائلة الشيكلد عموما
بجد لو عملتى حوض مش هتندمى...كل اما تبصى ليه هتحسى براحة داخلية جميلة...انا ساعات بفضل اتفرج على الحوض عندى بالساعه و لما اسيبه احس انى خرجت من جو رخاء جمييييييل
هههههه معلش طولت عليكى انا...بس من حبى فى السمك و الطبيعه عموما مش بقدر اسكت عن الكلام

My DreaM Is A DreaM

قديم 07-05-2010, 11:20 AM   #24
Vampirooo
قهر نشيط

الصورة الرمزية Vampirooo

Vampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond reputeVampirooo has a reputation beyond repute
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى Vampirooo إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى Vampirooo

اشكرك يا تايجر على نصايحك بجد
انا خلاص فصلت الذكر عن القفص بعد ما هرانى عض فى ايدى هههههههههههههه شكله فعلا عصبى زى ما قلت هو ما كنش كده بس شكل الجواز جننه ولا ايه هههههههههههههههه

والاكل **** الانثى جبته زى ما قلتلى وكلة تمام

دلوقتى بقى سؤال
لما الكتاكيت الصغيرين يطلعوا لنور الحياة اخلى ابوهم يشوفهم ولا احرمه منهم لحد ما يشدوا حيلهم شوية ؟
اصل انا خايف ليكون لسه عصبى يقوم مموتهم وساعتها حدبحه ههههههههههههه
Server : Cancer
Vampirooo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-05-2010, 12:08 PM   #25
redtiger5000
مشرف المنتدي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampirooo مشاهدة المشاركة
اشكرك يا تايجر على نصايحك بجد
انا خلاص فصلت الذكر عن القفص بعد ما هرانى عض فى ايدى هههههههههههههه شكله فعلا عصبى زى ما قلت هو ما كنش كده بس شكل الجواز جننه ولا ايه هههههههههههههههه

والاكل **** الانثى جبته زى ما قلتلى وكلة تمام

دلوقتى بقى سؤال
لما الكتاكيت الصغيرين يطلعوا لنور الحياة اخلى ابوهم يشوفهم ولا احرمه منهم لحد ما يشدوا حيلهم شوية ؟
اصل انا خايف ليكون لسه عصبى يقوم مموتهم وساعتها حدبحه ههههههههههههه
اوووووووووعه تدخل الدكر ده على عيــال صغيرين هيموتهم كلهم بأعتبارهم عصافير غريبة عنه...خليهم مع امهم هى تأكلهم و تكبرهم لحد ما يكبروا خالص و يعتمدوا على نفسهم ساعتها بأه دخل الدكر عليهم عادى بس برضه راقبهم لحسن يضربهم ولا حاجة
و لو العصافير بتعضك جامد زى ما بيحصل معايا البس جوانتى المطبخ او اى جوانتى تخين و امسكهم بس يكون الجوانتى نضيف او ممكن بحتة قماشة تخينة و تكون نضيفة برضه...و عموما لو مش عايزهم يعضوك خللى راس العصفور بين صوابعك و باقى صوابعك ماسكه جسمه و بكده العصفور مش هيعرف يعضك بس خد بالك لتخلع راسه هههههههههه يعنى امسكه بحنيه شوية
و بعد كده حاول تختار دكر هادىء شوية عشان هيساعد الانثى فى تأكيل العيــال و الرقود على البيض كمان
و ممكن فعلا يكون افراز هرمون الذكورة عنده خلاه يتعصب
و اى خدمة يا حبى

My DreaM Is A DreaM

قديم 07-05-2010, 12:39 PM   #26
ninja1417
قهر فعال

الصورة الرمزية ninja1417

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redtiger5000 مشاهدة المشاركة
الاحجار الملونة و كسر الرخام غلط جدا على كيمياء الحوض...عشان كده السمك نط من الحوض
انصحك لو هتعملى حوض تانى يبقى تجيبى جرش المكرونة هتلاقيه فى كل مكان او كسر جرانيت لأنه لا يتفاعل مع الماء...و خدى بالك و انت بتحطى الجرش فى الحوض عشان ميكسرش قاعدة الحوض...و الاحسن تبتدى بحوض 60*40*30
نضفى الحوض بملح مع شوية مياه صغيرة عشان الملح يدوب حبة حبة و انت بتغسلى الحوض بيه...و بعدين و الحوض فى مكانه هاتى خرطوم متوصل بصنبور المياه و نضفى الحوض و بعدين حطى طرف الخرطوم فى المياه لازم تكون مستوى المياه فوق مستوى الخرطوم يعنى المياه تغطى الخرطوم و الطرف التانى فى الصنبور لحد ما الفقاقيع اللى بتطلع من الخرطوم تختفى و بعدين فكى طرف الخرطوم اللى فى الصنبور هتلاقى المياه بتنزل من الحوض فى ارض الحمام ..كررى العملية دى مرة كمان و بس...يعنى تملى الحوض مياه تانى و بعدين تفضيه من المياه
و بعدين بعد تنضيف الجرش اللى هو فرش الحوض...كذا مرة بالمياه لحد ما المياه اللى طالعه منه تبقى صافية
تفرشى الحوض بالجرش و بعدين تملى الحوض بالمياه و تسيبى خمسة سنتى...
و تحطى سكرية هواء للحوض تكون نضيفة طبعا و تسيبيه كده لحد ما تجيبى سمك
الانواع المتوافقه مع بعض هو الفانتيل و الانجل و الجورامى و الشيكلد بس الشيكلد غالى...الواحده من الشيكلد الصغير حجم 4 سنتى ب 12 جنيه بس الوانه تحححححفة
و ممكن تحطى بلاتى و سوليتير و جوبى و جورامى و تايجر مع بعض و عندك من الجرامى ن3 انواع مشهورين...دوارف جرامى و بلو جرامى و جولدين جرامى كلهم حلوين...و هاتى فلتر باور بس مش تشغليه على طول...كل اما تحسى ان الحوض معكر بس شغليه عشان بيعمل تيارات قوية بالحوض
و متنسيش تغيرى ربع ماء الحوض كل اربع ايام او 3 ايام...و الاكل يكون قليل مش كتير...اكليهم مرة الصبح و مرة بليل و بس
معلش طولت عليكى بس عشان افهمك الاساسيات و تعملى حوض كويس و السمك ميموتش منك تانى
جزآآآآكـ الله خـيرر
افتدني كثير
بس السمكـ ما مات إنتحآر
مـآت خلال فترة الليل
مـع ان الميـآة تتنظف كـل يـووم
والأكل متووفر بـشكل معـقـوول

والله أعلم ليش مـآت
وشـكرآآآ مجددآآ

معلومة
انا ولد مو بنـت
خخخخخخ

.................
.......................
قديم 07-05-2010, 04:12 PM   #27
ArchMan
قهر فعال

الصورة الرمزية ArchMan

ArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond reputeArchMan has a reputation beyond repute

موضوعك حلو مررة شكرا

لا اله الا الله محمد رسول الله

اللهم اتنا في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنة وقنا عذاب النار

الاسم ArchMan
سيرفر : سيندباد
رامي -نينجا - نينجا

مع الاستنساخ صرت
نينجا_ نينجا_ ننيجا

K-$-A 4Ever

ਿ°●φ¸¸.»ThugLive «.¸¸φ●°ੀ҉
ArchMan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-05-2010, 04:50 PM   #28
&mido.killer&
قهر فعال

الصورة الرمزية &mido.killer&

&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute&mido.killer& has a reputation beyond repute
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى &mido.killer& إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى &mido.killer& إرسال رسالة عبر Skype إلى &mido.killer&

الله يا ريد عالموضوع الجامد متميز كعادتك
&mido.killer& غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook
قديم 07-06-2010, 12:19 AM   #29
redtiger5000
مشرف المنتدي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة &mido.killer& مشاهدة المشاركة
الله يا ريد عالموضوع الجامد متميز كعادتك
متشكر يا حبى منور الموضوع
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ArchMan مشاهدة المشاركة
موضوعك حلو مررة شكرا
انت اللى منور مرة و مرتين كمان هههههههه
اقتباس:

جزآآآآكـ الله خـيرر
افتدني كثير
بس السمكـ ما مات إنتحآر
مـآت خلال فترة الليل
مـع ان الميـآة تتنظف كـل يـووم
والأكل متووفر بـشكل معـقـوول

والله أعلم ليش مـآت
وشـكرآآآ مجددآآ

معلومة
انا ولد مو بنـت
خخخخخخ

برضه تغيير المياه كل يوم غلط كده نسبة الكلور فى المياه هتزيد و السمك هينط من المياه....تغيير المياه بيكون مرة كل 3 او اربع ايام و يتيغير ربع المياه فقط ولا ازيد ولا اقل
و عذرا على الخطأ انا فكرتك بنت
و الاكل زى ما قلت لك مرة الصبح و مرة بليل
فيه اسباب كتير لموت السمك و هى :-
ارتفاع درجة الحرارة اكتر من 30
ازدحام الحوض مما سبب نقص الاوكسجين و زيادة الامونيا من فضلات السمك و بالتالى تكاثر البكتريا الضارة و مرض السمك
عدم تغيير ربع ماء الحوض كل اربع ايام
اكثار الاكل اكثر من 3 مرات يكفى مرتين و كل مرة تكون على اد السمك يعنى كمية تكفى يخلصها خلال خمس دقايق
احضار سمك جديد على الحوض احتمال يكون حامل لمرض غير ظاهر و يعدى السمك و لذلك وجب عمل حوض مستشفى تحط فيها السمك الجديد لمدة يومين و ان مظهرش اعراض مرض انقلها فى الحوض الاساسى
عدم تنظيف الفلتر
عدم تنظيف الحوض جيدا بالملح قبل وضع السمك
عدم تنظيف الجرش او فرش الحوض جيدا
فرش الحوض بنوع ردىء من الفرش زى الحصى الملون او كسر الرخام او الاكواخ الملونة و الالوان دى بتدوب فى الحوض بعد فترة و تسبب امراض و عكارة
حد من الاطفال حط لهم شوكلاتة او حلويات او اى مادة غير أكل السمك المعروف
عدم تنظيف الدود جيدا قبل إطعام السمك
إطعام السمك نوع غير معروف من القشر و ينصح بإطعامهم منتجات شركة سييرا او تترا seara or tetra
شوفى انتى بأه عملتى ايه من دول هتعرفى السبب

My DreaM Is A DreaM

قديم 07-06-2010, 12:31 AM   #30
~shiko~
Banned

~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute~shiko~ has a reputation beyond repute
إرسال رسالة عبر مراسل MSN إلى ~shiko~ إرسال رسالة عبر مراسل Yahoo إلى ~shiko~

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة redtiger5000 مشاهدة المشاركة
متشكر يا حبى منور الموضوع

انت اللى منور مرة و مرتين كمان هههههههه

برضه تغيير المياه كل يوم غلط كده نسبة الكلور فى المياه هتزيد و السمك هينط من المياه....تغيير المياه بيكون مرة كل 3 او اربع ايام و يتيغير ربع المياه فقط ولا ازيد ولا اقل
و عذرا على الخطأ انا فكرتك بنت
و الاكل زى ما قلت لك مرة الصبح و مرة بليل
فيه اسباب كتير لموت السمك و هى :-
ارتفاع درجة الحرارة اكتر من 30
ازدحام الحوض مما سبب نقص الاوكسجين و زيادة الامونيا من فضلات السمك و بالتالى تكاثر البكتريا الضارة و مرض السمك
عدم تغيير ربع ماء الحوض كل اربع ايام
اكثار الاكل اكثر من 3 مرات يكفى مرتين و كل مرة تكون على اد السمك يعنى كمية تكفى يخلصها خلال خمس دقايق
احضار سمك جديد على الحوض احتمال يكون حامل لمرض غير ظاهر و يعدى السمك و لذلك وجب عمل حوض مستشفى تحط فيها السمك الجديد لمدة يومين و ان مظهرش اعراض مرض انقلها فى الحوض الاساسى
عدم تنظيف الفلتر
عدم تنظيف الحوض جيدا بالملح قبل وضع السمك
عدم تنظيف الجرش او فرش الحوض جيدا
فرش الحوض بنوع ردىء من الفرش زى الحصى الملون او كسر الرخام او الاكواخ الملونة و الالوان دى بتدوب فى الحوض بعد فترة و تسبب امراض و عكارة
حد من الاطفال حط لهم شوكلاتة او حلويات او اى مادة غير أكل السمك المعروف
عدم تنظيف الدود جيدا قبل إطعام السمك
إطعام السمك نوع غير معروف من القشر و ينصح بإطعامهم منتجات شركة سييرا او تترا seara or tetra
شوفى انتى بأه عملتى ايه من دول هتعرفى السبب

تصدق بالله

انت حببتنى فى موضوع السمك

انا ان شاء الله اول لما اعزل الاسبوع الجى ان شاء الله

هبقى اكلمك بجد وتشوفلى موضوع السمك

بجد عجبنى المووووضوع اوووى
~shiko~ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس Share with Facebook

العلامات المرجعية